Byggeforbod på myr?

Stortinget vurderer å innføre byggeforbud på myr. Dette skal gjennomføre norske plikter etter m.a. Naturavtalen og Klimaavtalen. UiB har, etter bestilling frå Staten, utarbeidd rapport som omtalar alternative løysingar for innføring av eit slikt forbod, publisert 20. mai.

Tilrår byggjeforbod med heimel i plan- og bygningslova

Det er det juridiske fakultetet ved UiB som på oppdrag frå Klima- og miljødepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet har utarbeida rapporten. I arbeidet har dei sett på tre ulike modellar for korleis eit forbod mot nedbygging av myr kan takast inn i norsk lovgiving:

1. Vern av myr i naturmangfaldlova

a) Streng statleg styring
b) Mindre kommunalt sjølvstyre

2. Byggeforbod i plan- og bygningslova (liknande forbodet i 100-metersbeltet)

a) Relativt strengt
b) Krav om reguleringsplan og strenge vilkår for dispensasjon
c)Ansvar lagt til kommunen, men med statleg kontroll

3. Ei mellomløysing, der forbodet kjem til uttrykk i naturmangfaldlova, men der område kan «frigjevast» i reguleringsplan. Og der kompetansen til å innvilge dispensasjon vil ligge til statsforvaltaren etter naturmangfaldlova.

UiB tilrår alternativ 2) med eit forbod etter plan- og bygningslova, i ein ny § 1-8 (a).

Då vert ansvaret for myrforvaltinga lagt til kommunane. I rapporten trekkjer dei fram følgjande prinsipp for forvaltning av myr som deira primære tilråding:

  • Byggjeforbodet kjem til uttrykk i plan- og bygningslova § 1-8 a).
  • Byggjeforbodet skal handhevast av kommunen gjennom arealplanlegging og omsynssoner som grunnlag for vedtak. Reglane om omsynssoner bør endrast for å vere eit betre verktøy for formidling av kunnskap om bandlegging, og høve til utvide myrvernet etter ei konkret vurdering.
  • Det må innførast plankrav, slik at kommunen berre kan setje til side byggjeforbodet gjennom vedtak om reguleringsplan. Dette bør også kome til uttrykk i § 1-8 a)
  • Det bør innførast terskel i lova for å setje byggjeforbodet til side gjennom plan som kjem til uttrykk i § 1-8 a).
  • Det bør utarbeidast nye og tilpassa statlege planretningslinjer som viser korleis ulike interesser skal avvegast mot kvarandre i planlegginga, etter modell frå planretningslinjene som gjeld strandsoneforvaltning.
  • Statlege planstyresmakter skal – som i dag – delta aktivt i den kommunale arealplanlegginga gjennom alle relevante planprosessar og kontradiksjon.
  • Statlege planstyresmakter skal – som i dag – kontrollere den kommunale arealplanlegginga gjennom motsegn og eventuelt klage og overprøving. Mangel på motsegn til kommuneplanen sin arealdel, skal ikkje vere til hinder for motsegn til reguleringsplan.
  • Plan- og bygningslova opnar for å gi dispensasjon frå byggjeforbodet og frå plankravet, men lista for å innvilge dette er høg.
  • Kommunen kan miste kompetansen til å gi dispensasjon i slike saker, dersom intensjonane bak reglane ikkje blir etterlevd. Dette kan kome til uttrykk ved tilføyingar i § 19-4.

Arbeidet gir konkrete forslag og analysar som grunnlag for vidare politikkutforming. Aktørar i eigedomsbransjen bør innrette seg på at eit slikt forbod relativt snarleg kan gje avslagsheimel i byggesaker.

Du kan lese heile rapporten her.